Posted on Leave a comment

Resepi Nasi Ayam

Resipi nasi ayam ni, sama ajer macam orang lain masak. Bahan penting dia mestilah ayam. Cuma ada orang cara masak dia lain, dan mungkin kita lain. Ingatkan malas nak kongsi resipi, tapi rasa sayang pulak blog tak ada isi, kira boleh lah buat ada2. Setakat berkongsi bukan paksa sama2 buat, sekadar untuk rujukan bagi yang diri sendiri dan mereka yang rasa perlu. Nasi ayam che mat tu kaler dia kuning sikit, sebab taruk serbuk kunyit. Satu lagi kalau nasi ayam, che mat suka letak sedikit minyak bijan, dalam 1/4 camca teh, taruk akhir masa kita nak gemburkan nasi. Yang lain2 takde beza kot, eh, entah lah, tengok sendiri lah nanti resipi dia macam mana. Jomm kita mulakan memasak, selamat mencuba!

Posted on Leave a comment

Resepi Ikan Siakap 3 Rasa

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Sangat berbaloi memasaknya sendiri. Maklum kalau ikan seperti yang saya masak hari ini, harganya pasti tidak kurang dari RM70-80 jika dimakan di restoran atau kedai makan. Sangat menjimatkan jika dimasak sendiri lebih lebih lagi kalau ramai anak anak di rumah. Jadi tunggu apa lagi? Selamat mencuba semua….

Posted on Leave a comment

Resepi Kari Ayam

Kali ini Che Nom nak kongsikan resepi kari ayam yang sangat sedap jika di makan bersama roti jala ataupun pulut kuning. Apa yang istimewa ialah kari ayam ni kuahnya pekat dan wangi kerana kita masukkan santan pekat bersama sedikit kerisik. Boleh lebihkan kerisik di dalam kuah jika anda suka. Cuma pastikan kerisik yang digunakan masih segar dan tidak berbau hapak. Kerisik mudah rosak jika disimpan lama pada suhu yang tidak sesuai. Kualiti kelapa juga mempengaruhi rasanya.

Untuk lebih rasa pedas, Che Nom tambahkan sedikit serbuk cili. Selain rasanya pedas yang menjadikan kuah kari kurang rasa muak nya, warna kari juga akan menjadi lebih cantik dan menarik.

Posted on Leave a comment

Resepi Ayam Masak Merah

Sebetulnya gambar yang saya ambil ini tidak justify pada rupa sebenar Ayam Masak Merah saya yang memang cantik. Maklumlah matahari dah terbenam. Tidak cukup cahaya. Ianya berwarna merah cantik sekali. Bukan sahaja kejadian yang cantik tapi rasanya memang wallaaa sedap giler.
Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Saya gunakan sedikit gula kerana dalam sos cili telah ada rasa manis. Bila kita menggunakan sos cili dan sos tomato, sambal akan menjadi cantik berkilat. Jom layan.
Posted on Leave a comment

Resepi Daging Masak Hitam

Resepi Daging Masak Hitam yang mudah dan sedap. Hanya menggunakan bahan-bahan biasa terdapat di dapur tapi hasilnya sangat memuaskan dan sangat sedap.

Cara bahan-bahan kisar halus yang digoreng tanpa minyak kemudian baru dikisar dapat membangkitkan rasa dan aroma kuah daging. Itulah cara istimewa resepi Daging Hitam ini. Sesuai dimakan bersama nasi putih atau nasi berminyak seperti nasi tomato, nasi briyani atau yang serupa.

Posted on Leave a comment

Resepi Nasi Minyak & Ayam Goreng Madu

Hi Semua. Untuk kali ini, Che Nom nak masak masakan yang dulu-dulu selalu dimasak masa kat rumah bujang. Ayam goreng madu dengan nasi minyak dan sos cili ala Thai.

Nampak banyak menu ni, tapi sebenarnya tak susah pun, bahan-bahan pun mudah saja. Tetapi hasil nya terutama sekali ayam tu memang sangat sedap, sebab lembut ada rasa berempah sikit hasil perapan yang cukup untuk memberikan rasa yang enak pada ayam.

Resepi ni wajib cuba kalau anda nak pelbagaikan menu untuk dimakan bersama keluarga. Anak-anak Che nom suka sangat ayam madu ni.

Posted on Leave a comment

Resepi Tauhu Begedil Dan Sambal Kicap Yang Padu

Tauhu begedil yang pernah viral suatu ketika dulu tapi sekarang masih ramai yang sukakan menu ni dan juga menjadi punca rezeki untuk jualan. Apa yg menentukan sedap tak sedap tauhu begedil tu, inti begedilnya mestiah cukup semua rasa dan tektur yang sempurna, dan sambal kicap mestilah padugabungan tu yg akan membuatkan tauhu begedil ni larisatau laku keras org kata. NOTA PENTING: untuk salutan yang lebih garing, campur 1-2 sudu besar tepung jagung dalam adunan telur.

Posted on Leave a comment

Resepi Siakap Stim Lemon

Siakap stim lemon, menu favourite Che Nom sekeluarga. Menu ni mudah, sihat dan sesuai lah bagi penggemar ikan atau sesiapa yang tengah diet tu. Dulu Che Nom dah pernah share resepi siakap steam limau, kaedah nya berbeza dengan kali ni sebab yg ni semuanya kita kukus sekaligus. Jus lemon tu buat bagi rasa hidangan ni lebih fresh, wangi dan tak muak bila dimakan.