login

Resepi nasi goreng daging merah, masakan ala Thai yang menjadi menu utama di kebanyakan restoran di Malaysia. Pilih bahagian daging yang tidak terlalu kenyal atau liat. Untuk nasi goreng, hanya perlu masak nasi goreng yang simple kerana akan dipadankan dengan Daging Merah yang mengandungi banyak bahan sayuran. Cubalah....kalau masak sendiri pasti puas hati.

Hi semua, tiba-tiba terasa rindu pulak dengan makanan restoran Thai lepas raya ni….jadi harini Che Nom nak masak Nasi Goreng Tomyam..Rasa masam2 dan beraroma dari tomyam paste, ditambah pulak dengan pedas dari cili padi dan beberapa bahan penting lain…cukup sedap kalau dihidang panas-panas

Vietnam roll | Cara Cik Ain Kalau korang nak nak tambah apa2 dalam tu, silakan. ^_^

Resepi Tom Yam Thai Campur yang Che Nom kongsi kali ini adalah sejenis tom yam yang berkuah merah pedas atau "nam Khon" berbanding satu lagi jenis Tom Yam Thai yang berkuah putih atau "nam sai".

Dalam resepi ini kita masukkan susu cair dan akar ketumbar sebagai bahan utama penambah aroma. Juga kalau diikutkan cara orang Thai masak, mereka gunakan air rebusan ayam atau seafood sebagai bahan utama kuah tom yam, tetapi oleh kerana tidak ada air rebusan ayam Che Nom masukkan kiub ayam sebagai ganti, tidak ada sebarang  masalah.

Selamat mencuba 🙂

Resepi Paprik Seafood yang pasti boleh menandingi kesedapan paprik jika dibandingkan dengan restoran Thai. Kunci utama kepada sedapnya masakan ini ialah seafood dan bahan- bahan yang segar. Bagi mendapatkan rasa ala Thai, jangan lupa letakkan sos ikan kerana itulah bahan utama yang selalu digunakan oleh tukang masak Thai, terutamanya masakan seafood.

Che Nom gunakan sotong dan udang untuk resepi ni, boleh ditambah lain-lain seafood kegemaran anda. Memang sedap dan anda harus cuba resepi istimewa ini.

Che Nom nak kongsi satu lagi resepi yg mendapat permintaan ramai iaitu resepi Daging Masak Merah Ala Thai yang lebih kurang macam kat kedai tomyam tu. Caranya mudah dan ringkas. Dagingnya direbus hingga masak empuk dan lembut, dihiris nipis dan kemudian digoreng garing. Letak sedikit pewarna merah supaya rupanya sama seperti yang dihidangkan di restoran Thai.

Kemudian kita masak bersama bahan-bahan lain supaya menghasilkan kuah merah yang pekat, pedas dan sangat sedap.

Resepi Ayam Masak Paprik berasal dari negara Thailand . Bahan penting dalam masakan ini ialah sos ikan, sos tiram dan daun limau purut, inilah tips yang paling penting yang Che' Nom dapat dari tukang masak Thai, tanpa ketiga-tiga bahan wajib ini masakan ini takkan merasa "kick"nya.

Pedas, masam dan aroma lazat dari limau purut adalah sebab mengapa Paprik Ayam ini adalah masakkan menjadi kegemaran kebanyakan rakyat Malaysia sekian lama. Simple, sedap dan cepat untuk disediakan. Selamat mencuba.

Siakap stim lemon, menu favourite Che Nom sekeluarga. Menu ni mudah, sihat dan sesuai lah bagi penggemar ikan atau sesiapa yang tengah diet tu. Dulu Che Nom dah pernah share resepi siakap steam limau, kaedah nya berbeza dengan kali ni sebab yg ni semuanya kita kukus sekaligus. Jus lemon tu buat bagi rasa hidangan ni lebih fresh, wangi dan tak muak bila dimakan.

Lovemakan.com merupakan komuniti perkongsian resepi makanan dari masakan tradisi Melayu, Chinese style sehingga masakan Western.
crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram