Login

30/06/2021

Resepi Apam Nasi

Masa Penyediaan: 20 minit
Masa Memasak: 20 minit
Jumlah Hidangan: 5 orang
Masa Penyediaan:
20 minit
Masa Memasak:
20 minit
Jumlah Hidangan:
5 orang
Embed HTML not available.
Simpan Resepi 0

Ok, kita sambung cerita pasal apam nasi. Resipi yang che mat bikin ni boleh dapat anggaran 18 - 20 biji apam kalau kita guna acuan kuih puteri ayu. Kalau guna acuan kuih lompang, lagi dapat banyak. Asalnya warna dia putih, dan terpulang pada masing2 nak tarul warna apa. Che mat lagi suka warna hijau, kalau putih pun ok juga, cuma bila ambik gambar, nantu kurang menyerlah pulak kelapa parut tu, putih lawan putih, mana ngam, yea dah. Kalau nak taruk kaler hitam, kang macam apam kena sambar petir pulak, macam berkabung ajer....hahaha. Kalau rasa malas nak bikin dalam acuan kecik2, boleh ajer nak tuang terus dalam loyang besar, cuma masa mengukus tu kena lama lah, anggaran 45 minit macam tu. Kalau ada nasi2 yang berbaki dan dah jemu nak bikin nasi goreng, apa kata cuba pulak bikin apam nasi ni....Resipi che mat kongsikan kat bawah ni...

Bahan - Bahan

Bahan - Bahan

1 cawan nasi*
1 1/2 cawan air*
1/2 cawan gula*(*dikisar halus)
1 camca teh rata instant yeast
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
Beberapa titik pewarna hijau makanan
Kelapa parut putih secukupnya
Sedikit garam
1 helai daun pandan, disimpul

Cara Masak

Cara - Cara

  1. Dalam mangkuk besar, satukan tepung gandum, tepung beras dan instant yeast, gaul rata dengan whisk. Tuang nasi yang telah dikisar tadi, gaul rata dan kacau hingga sebati dan licin. Tutup permukaan mangkuk dengan plaastik cling dan perap semalam 3 jam.
  2. Panaskan kukusan. Gaul kelapa parut dengan sedikit dalam, alihkan ke dalam bekas tahan panas, taruk daun pandan dan kukus selama 5 minit. Angkat dan biar sejuk. Ketepikan kelapa untuk kegunaan kemudian.
  3. Balut tutup kulus dengan tuala dapur bersih. Sapu acuan dengan sedikit minyak makan, ketepikan. Masukkan pewarna makanan hijau (atau warna kegemaran anda) ke dalam adunan apam dan kacau hingga sebati. Sudukan ke dalam acuan hingga hampir penuh. Buat hingga siap.
  4. Susun dalam kukus dan kukus selama 15 minit dengan api besar. Bila masak, alihkan dari kukusan dan biarkan sejuk sekejap. Boleh keluarkan dari acuan tadi dan hidangkan dengan kelapa parut. Selamat mencuba!
Tips / Nota

Tips

Lovemakan.com merupakan komuniti perkongsian resepi makanan dari masakan tradisi Melayu, Chinese style sehingga masakan Western.

star-emptyusersdinnerleafsmilecrossmenuchevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram