Login

06/07/2021

Resepi Mee Rebus

Masa Penyediaan: 20 minit
Masa Memasak: 40 minit
Jumlah Hidangan: 5 orang
Masa Penyediaan:
20 minit
Masa Memasak:
40 minit
Jumlah Hidangan:
5 orang
Embed HTML not available.
Simpan Resepi 0

Berbalik cerita mi rebus yang che mat buat hari ni, disebabkan bahan2 dah ada (kecuali satu bahan yang takde, iaitu tauhu, tapi takde pun takpe, tak mencacatkan rasa, namun begitu seelok2nya kalau nak buat, kena lah ada baru lengkap). Resipi boleh dikatakan senang nak buat, che mat guna keledek oren dan campur dengan kentang untuk kuahnya. Selain tu, guna juga stok air rebusan daging dan ditambah udang kering untuk mendapat rasa yang lebih sedap. Biasanya mi rebus kuahnya sedikit manis, tapi yang ni ikut selera masing2lah, kalau nak manis, boleh tambah gula. Kalau di Johor, mi rebus akan dihidangkan dengan tepung rangup, sebagai bahan sampingan. Bagi yang nak mencuba, meh che mat kongsikan resipi nya di bawah ini..

Bahan - Bahan

Bahan - Bahan

BAHAN-BAHAN KUAH :
1 cawan keledek oren yang telah direbus dan dilecek
1 cawan kentang yang telah direbus dan dilecek
1 liter air rebusan daging
1/2 inci lengkuas diketuk
1 camca besar tepung jagung*
1/2 cawan air*(*disatukan dan kacau rata)
Garam dan gula secukup rasa
Air panas secukupnya
BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :
1 genggam udang kering, cuci dan rendam dalam air panas
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
8 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas, toskan
BAHAN-BAHAN TEPUNG RANGUP :
1/2 cawan tepung beras
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
1 cawan air
1 camca teh garam
1/2 camca teh serbuk kunyit
BAHAN-BAHAN LAIN :
Mi kuning, secukupnya, cuci dan celur dalam air panas, toskan
Taugeh, dibersihkan dan siram dengan air panas
Tauhu goreng, dihiris nipis (tak letak, sebab takde)
Daging rebus secukupnya disiat kasar
Telur rebus secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Limau kasturi secukupnya, belah 2 setiap 1
Hirisan daun sup dan daun bawang
Cili hijau dan cili merah, hiris kasar
Bawang goreng
Cara Masak

Cara - Cara

  1. UNTUK KUAH MI REBUS :- Panaskan minyak dalam periuk, anggaran 1/3 cawan. Tumis  lengkuas dan bahan2 kisar halus hingga wangi dan naik minyak. Masukkan air rebusan daging (jika ada air rebusan keledek dan kentang, boleh masukkan sekali). Kacau rata dan biarkan mendidih. Tambah keledek dan kentang yang telah dilecek tadi. Kacau rata dan masak hingga menggelegak. Tambah air panas jika perlu. Perasakan dengan garam secukup rasa dan juga gula (che mat guna kurang lebih 3 camca besar penuh gula perang). Kacau dan masak sekejap dan boleh masukkan bancuhan tepung jagung, kacau rata dan masak hingga kuah pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK TEPUNG RANGUP :- Masukkan udang kering ke dalam alat pengisar (blender), tuang air dan kisar halus. Masukkan tepung beras, garam dan serbuk kunyit, kisar lagi hingga semua rata dan sebati. Panaskan minyak untuk goreng terendam, pastikan minyak betul2 panas. Gunakan senduk, cedok bancuhan tepung rangup tadi dan berhati2 curahkan ke dalam minyak panas. Kemudian kacau dengan sudip yang jarang. Masak dengan api sederhan hingga tepung garing, angkat dan toskan minyaknya. Taruk atas tissue dapur, biarkan minyaknya terserap. Buat kaedah sama untuk baki bancuhan, lakukan hingga selesai. Biarkan sejuk dan simpan dalam bekas kedap udara.
  3. UNTUK MI REBUS :- Ambik mi kuning secukupnya dan masukkan ke dalam bekas sesuai. Tuang kuah mi rebus dan hias dengan taugeh, hirisan daun bawang/daun sup, tauhu goreng. hirisan cili merah dan cili hijau, telur rebus dan akhir sekali tabur kan tepung rangup atasnya. Jangan lupa perahkan jus limau kasturi sebelum dihidangkan. Sangat enak dimakan ketika panas....Selamat mencuba!
Tips / Nota

Tips

Lovemakan.com merupakan komuniti perkongsian resepi makanan dari masakan tradisi Melayu, Chinese style sehingga masakan Western.

star-emptyusersdinnerleafsmilecrossmenuchevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram