Login

26/06/2021

Resepi Nasi Ayam

Masa Penyediaan: 40 minit
Masa Memasak: 60 minit
Jumlah Hidangan: 6 orang
Masa Penyediaan:
40 minit
Masa Memasak:
60 minit
Jumlah Hidangan:
6 orang
Embed HTML not available.
Simpan Resepi 0

Resipi nasi ayam ni, sama ajer macam orang lain masak. Bahan penting dia mestilah ayam. Cuma ada orang cara masak dia lain, dan mungkin kita lain. Ingatkan malas nak kongsi resipi, tapi rasa sayang pulak blog tak ada isi, kira boleh lah buat ada2. Setakat berkongsi bukan paksa sama2 buat, sekadar untuk rujukan bagi yang diri sendiri dan mereka yang rasa perlu. Nasi ayam che mat tu kaler dia kuning sikit, sebab taruk serbuk kunyit. Satu lagi kalau nasi ayam, che mat suka letak sedikit minyak bijan, dalam 1/4 camca teh, taruk akhir masa kita nak gemburkan nasi. Yang lain2 takde beza kot, eh, entah lah, tengok sendiri lah nanti resipi dia macam mana. Jomm kita mulakan memasak, selamat mencuba!

Bahan - Bahan

Bahan - Bahan

BAHAN-BAHAN  AIR REBUSAN AYAM :
4 keping bahagian besar peha ayam, cuci bersih dan toskan
1 pokok daun bawang, kerat kasar
1 pokok daun ketumbar, kerat kasar
1 biji bawang Holland, belah 4
3 ulas bawang putih, ditumbuk halus
1 inci halia, ditumbuk halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 kiub pati ayam Maggi
2 camca teh penuh garam
Air secukupnya, anggaran , 2.5 liter
BAHAN-BAHAN NASI AYAM :
4 cawan beras Basmathi, cuci dan rendam 30 minit, toskan
5 1/2 cawan air rebusan ayam
2 ulas bawang putih, tumbuk halus
1/2 inci halia. tumbuk halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 helai daun pandan, disimpul
2 camca besar penuh majerin atau mentega
1/4 camca teh minyak bijan
1/8 camca teh serbuk kunyit
Garam secukup rasa
BAHAN-BAHAN PERAP AYAM :
2 camca besar sos tiram
2 camca besar kicap lemak manis
1 camca besar kicap pekat
2 camca besar madu
1 camca teh serbuk lada hitam
BAHAN-BAHAN SOS :
5 biji cili merah
2 biji bawang putih,
6 biji tomato ceri atau sebiji tomato biasa
1 camca besar sos cili
1 camca besar cuka makan
1 cawan air rebusan ayam
Garam dan gula secukup rasa
BAHAN-BAHAN SUP :
Air rebusan ayam secukupnya
1 sup bunjut, adabi
1 camca besar bawang goreng
Garam secukup rasa
Sedikit lada sulah, jika suka
Hirisan daun sup untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasaN
BAHAN-BAHAN ULAMAN :
Daun salad, secukupnya
Hirisan timun, secukupmya
Hirisan tomato, secukupnya
Cara Masak

Cara - Cara

  1. UNTUK AIR REBUSAN AYAM : Masukkan ke semua bahan2 untuk air rebusan ayam ke dalam periuk, kecuali ayam. Masak hingga mendidih dan masukkan ayam. Biarkan hingga ayam masak, dan keluarkan ayam tadi, toskan air nya dan masukkan ayam ke dalam satu bekas. Air rebusan tadi ditapis dan ketepikan.
  2. Satukan kesemua bahan2 perap untuk ayam (kecuali madu ), dengan ayam yang telah direbus tadi, gaul rata dan  perap 45 minit. Simpan dalam peti sejuk. Sementara itu, kita masak nasi ayam pulak. Panaskan majerin dalam kuali, tumis halia, bawang putih, kayu manis, bunga lawang dan daun pandan hingga wangi. Masukkan serbuk kunyit dan beras, goreng beras selama 5 minit. Alihkan beras ke dalam periuk nasi elektrik, tuang air rebusan ayam, perasakan dengan garam secukup rasa dan masak seperti biasa. Bila nasi masak, tuang minyak bijan dan gemburkan. Tutup periuk dan biarkan 3 - 4 minit lagi, boleh matikan suis  periuk nasi, tujuan untuk mengelakkan nasi berkeras.
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam, goreng ayam yang telah diperap tadi, goreng toksah lama2, sebab ayam tukan kita dah rebus dulu. Bila kedua2 bahagian ayam perang keemasan, ok boleh angkat. Dan lepas angkat tu, masa panas2 terus sapukan madu rata2 pada keseluruhan ayam tadi. Ketepikan.
  4. Untuk sos pulak, kisar semua bahan2 kecuali garam, gula dan cuka. Tuang ke dalam periuk kecik, masukkan cuka, garam dan gula secukup rasa. Kacau dan masak hingga mendidih. Seimbangkan rasa, mesti ada rasa masin, masam, pedas dan manis. Jika semua ok, boleh matikan api.
  5. Untuk sup pulak. Lebihan air rebusan ayam tadi, kita masukkan sup bunjut, lada sulah (jika guna) dan  camca besar bawang goreng. Biarkan mendidih dengan api sederhana kurang lebih 20 minit, perasakan dengan garam secukupnya dan boleh matikan api.
  6. UNTUK MENGHIDANG NASI AYAM :- Cedok nasi ayam secukupnya ke dalam pinggan sesuai, hias dengan daun salad, hirisan timun dan tomato. Hidangkan nasi ayam dengan sos dan sup. Nasi ayam dan Sup tu jangan lupa taburankan hirisan daun sup dan bawang goreng sebagai hiasan. Selamat mencuba!
Tips / Nota

Tips

Lovemakan.com merupakan komuniti perkongsian resepi makanan dari masakan tradisi Melayu, Chinese style sehingga masakan Western.

star-emptyusersdinnerleafsmilecrossmenuchevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram