login

Resepi nasi goreng daging merah, masakan ala Thai yang menjadi menu utama di kebanyakan restoran di Malaysia. Pilih bahagian daging yang tidak terlalu kenyal atau liat. Untuk nasi goreng, hanya perlu masak nasi goreng yang simple kerana akan dipadankan dengan Daging Merah yang mengandungi banyak bahan sayuran. Cubalah....kalau masak sendiri pasti puas hati.

Resepi Daging Goreng Kunyit, resepi mudah kegemaran Che Nom sekeluarga.

Dalam resepi ini, bukan hanya serbuk kunyit yang dimasukkan, tapi Che Nom tambah juga serbuk ketumbar dan serbuk jintan putih. Dengan tambahan bahan-bahan tersebut, rasa daging akan lebih sedap dan wangi apabila digoreng nanti hasil daripada gabungan serbuk-serbuk rempah tersebut. Tapi jangan susah hati, kalau tak ada serbuk ketumbar dan jintan manis boleh sahaja abaikan dan cuma guna serbuk kunyit sahaja.

Bawang putih pula ditambah selepas kita goreng daging kerana nak pastikan bawang putih tidak hangus dan memberikan rasa pahit jika digoreng lama.

Resepi Daging Kerutup yang sangat istimewa bagi Che Nom kerana resepi asal diperolehi dari sahabat baik yang berasal dari Terengganu, resepi asli yang diturunkan dari bondanya yang tersayang. Kebanyakan resipi lain menggunakan lengkuas, kunyit dan serai, tetapi TIDAK untuk resipi ini.

Rempah kerutub ni pun Che Nom beli khas dari Terengganu. Rempahnya sangat berbau harum dan unik. Boleh digantikan dengan ayam jika anda suka dan boleh dipadankan bersama nasi minyak atau pulut kuning. Memang sangat sedap Daging Kerutub ni…rugi kalau anda tak cuba.

Resepi Daging Briyani

Resepi Begedil Daging yang sedap dimakan bersama soto atau bihun sup. Menggunakan ubi kentang dan daging sebagai bahan utama, Begedil daging taklah begitu sukar untuk disediakan, hanya perlu menggunakan teknik yang betul pasti menjadi, pastilkan minyak yang digunakan untuk menggoreng begedil ini betul-betul panas untuk menggelakkan daripada minyak daripada melekat pada begedil.

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni dah masuk hari ke 2 kita umat islam menjalankan ibadah puasa. Akhir zaman ni masa makin cepat, tau2 esok dah raya. Hari ni plan masak apa? Che mat masak simple saja. Selain daging tempra, ada juga tumis sayur bayam sama bebola ikan dan sambal tumis udang petai. Sambal tumis tu pun guna 6 ekor udang besar saja, sebab abang long che mat tak makan petai, jadi che mat dengan mak saja yang makan. Malas masak lebih2, nanti tak habis kena simpan dalam peti sejuk, rimas. Mesti ada yang tanya, apa kebendanya daging tempra ni? Sebenarnya masakan tempra ni sama saja macam masak kicap, cuma cara memasak dia tu ada sedikit kelainan. Bahan2 dia pun tak banyak. Selain daging, boleh guna ayam dan telur. Tapi telur tu kita goreng mata dulu, kendian baru dimasak tempra. Kalau nak guna sayur terung pun boleh. Daging tempra sesuai untuk hidangan ketika bersahur nanti, tapi che mat masak untuk berbuka, sebab masa sahur jarang makan nasi. Kalau ada yang nak mencuba, jomm che mat kongsikan resipinya di bawah ini..

Hi semua, atas permintaan ramai, kali ni Che Nom akan sediakan menu istimewa ni…sempena Aidilfitri yang bakal tiba tak berapa hari je lagi. Ada 2 kaedah masak rendang iaitu bertumis dan tak bertumis, dan kali ni Che Nom sediakan versi tumis, sebab tgk Aunty Aini yang femes dengan rendangnya tu masak dgn Gordon Ramsey rendang daging style yang bertumis dan memang Che Nom suka versi mcm ni.

Kalau ada banyak daging korban, boleh lah masak resepi daging yang mudah dan sedap, iaitu Daging Masak Black Pepper atau Daging Masak Lada Hitam..cara Che Nom. Untuk resepi ni, kalau nak cepat masak, kita gunakan daging jenis yang lembut iaitu bahagian batang pinang, tapi kalau takda,bahagian potongan yang lain pun ok. Janji kita potong dengan cara yang betul dan masak lebih lama sikit je.

Sebenarnya potongan daging yang murah, lebih sedap atau flavourful rasanya kalau dimasak macam ni, berbanding daging yang mahal macam daging batang pinang tu. Beef cut yang mahal macam daging batang pinang tu lebih sesuai dimasal grill, atau masak steak. Jadi, cheap cut beef adalah pilihan yang bagus untuk masak daging black pepper. Hiris nipis daging, ikut arah berlawanan urat macam ni. Kalau ikut arah urat nanti daging akan jadi liat.

Resepi Daging Kerutup yang sangat istimewa bagi Che Nom kerana resepi asal diperolehi dari sahabat baik yang berasal dari Terengganu, resepi asli yang diturunkan dari bondanya yang tersayang. Kebanyakan resipi lain menggunakan lengkuas, kunyit dan serai, tetapi TIDAK untuk resipi ini.

Rempah kerutub ni pun Che Nom beli khas dari Terengganu. Rempahnya sangat berbau harum dan unik. Boleh digantikan dengan ayam jika anda suka dan boleh dipadankan bersama nasi minyak atau pulut kuning. Memang sangat sedap Daging Kerutub ni…rugi kalau anda tak cuba.

Resepi Sup Tulang yang asli, keistimewaannya terletak pada rencah supnya yang di perbuat sendiri tanpa sup bujut, memberikan rasa sup yang pekat dan sungguh asli.

Lovemakan.com merupakan komuniti perkongsian resepi makanan dari masakan tradisi Melayu, Chinese style sehingga masakan Western.
crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram