login

Kuih tepung pelita adalah antara kuih tradisional yang sangat sinonim dengan bulan Ramadhan. Kuih kegemaran saya di kampung dahulu, kini dan selamanya. Ada juga di masa masa lain. Kalau di kampung saya dulu, setiap hari pun ada dijual di pasar Jelawat.

Hajat asal untuk menyediakan kuih tepung pelita ini dalam bekas plastik dadih yang kecil kecil. Senang nak makan, ambil satu seorang.

Memang tidak bercadang untuk membuat bekas dengan daun pisang pun. Tak kuasa saya untuk membuatnya. Saya di dapur sorang sorang. Tiada pembantu rumah. Semua harus dibuat sendiri.

Kuih tepung pelita kalau yang saya ingat, ada sedikit berkuah air gula di bahagian bawah sekali. Lapisan hijau pula lembut lembut, tidak keras dan lapisan putih juga lembut lembut gitu dengan rasa lemak masin. Kalau cukup rasa dan kriteria ini, barulah rasa seperti makan kuih tepung pelita asli.

Ok, kita sambung cerita pasal apam nasi. Resipi yang che mat bikin ni boleh dapat anggaran 18 - 20 biji apam kalau kita guna acuan kuih puteri ayu. Kalau guna acuan kuih lompang, lagi dapat banyak. Asalnya warna dia putih, dan terpulang pada masing2 nak tarul warna apa. Che mat lagi suka warna hijau, kalau putih pun ok juga, cuma bila ambik gambar, nantu kurang menyerlah pulak kelapa parut tu, putih lawan putih, mana ngam, yea dah. Kalau nak taruk kaler hitam, kang macam apam kena sambar petir pulak, macam berkabung ajer....hahaha. Kalau rasa malas nak bikin dalam acuan kecik2, boleh ajer nak tuang terus dalam loyang besar, cuma masa mengukus tu kena lama lah, anggaran 45 minit macam tu. Kalau ada nasi2 yang berbaki dan dah jemu nak bikin nasi goreng, apa kata cuba pulak bikin apam nasi ni....Resipi che mat kongsikan kat bawah ni...

Assalammualaikum, salam 11 Ramadan. Hari ni che mat bikin kuih seri muka. Manisan pencuci mulut yang kerap kali dihidangkan pada majlis2 keraian, kesyukuran dan juga majlis perkahwinan. Tapi sejak Covid19 ni, kuih muih kalau kita teringin nak makan, kena lah buat sendiri. Che mat sendiri bukanlah pakar dalam buat kuih muih tradisional. Kadang2 nampak mudah, tapi kalau tak kena cara dan tekniknya, kuih akan jadi tak cantik, rasa pun lari. Bila kurang cantik, kita nak hidang pun tak nampak menarik, tak presentable kata orang putih. Tapi kalau kuih elok, molek, rasa ke laut pun tak guna juga, yea dak. Kuih seri muka yang che mat buat ni menjadi resipi simpanan. Asalnya dari blog masakan kak ida, seorang blogger masakan dulu, tapi kini dia sudah tidak aktif berblog lagi. Che mat buat 1/2 dari resipi di bawah ini dan menggunakan loyang berukuran 8 x 4 x 3 inci. Teringin mencuba? Jomm kita semak resipinya...

Resepi Kek Coklat Moist, resepi yang pasti menjadi kegemaran keluarga anda, sesuai untuk dihidangkan pada majlis harijadi dan dihari raya. Hanya 6 bahan utama diperlukan.

Siakap stim lemon, menu favourite Che Nom sekeluarga. Menu ni mudah, sihat dan sesuai lah bagi penggemar ikan atau sesiapa yang tengah diet tu. Dulu Che Nom dah pernah share resepi siakap steam limau, kaedah nya berbeza dengan kali ni sebab yg ni semuanya kita kukus sekaligus. Jus lemon tu buat bagi rasa hidangan ni lebih fresh, wangi dan tak muak bila dimakan.

Lovemakan.com merupakan komuniti perkongsian resepi makanan dari masakan tradisi Melayu, Chinese style sehingga masakan Western.
crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram